Help! Een van onze applicaties ligt eruit! Wat nu?

Je zit achter je laptop, klaar om aan de slag te gaan, maar ineens werkt een van je belangrijke softwareapplicaties niet meer. Frustrerend, toch? Je zit met je handen in het haar en weet niet waar te beginnen. Gelukkig zijn er dingen die je zelf kunt doen om het probleem snel op te lossen. Cas Pleijsier, Field Engineer bij Missing Piece, weet als geen ander hoe het voelt. Ooit stond hij – als systeembeheerder bij een klant van Missing Piece – in jouw schoenen; nu helpt hij onze klanten dagelijks met dit soort problemen. In deze blog geeft hij tips en tricks over wat je zelf kunt doen.

1. Herstart je laptop

Herstart je werkplek, je laptop. In negen van de tien gevallen is het probleem dan opgelost. Het klinkt misschien flauw, maar het lost zoveel op.

2. Controleer de applicatie

Probeer opnieuw of de applicatie opstart. Werkt het nog steeds niet? Check of er iets gebeurt als je op het icoon van de applicatie klikt. Start de applicatie wel op, maar stopt deze daarna met een foutmelding? Noteer dan de foutmelding.

3. Controleer je netwerkverbinding

Veel applicaties zijn afhankelijk van een internetverbinding. Dus als stap 1 en 2 niet hebben geholpen, controleer dan of je netwerkverbinding actief is. Zonder internetverbinding kun je alleen lokaal op je laptop werken en krijg je geen data binnen. Open een webbrowser zoals Google Chrome of Microsoft Edge en controleer of je een webpagina zoals nu.nl kunt openen. Als deze ook niet laadt, ligt het probleem waarschijnlijk bij je netwerkverbinding.

4. Vraag je collega’s

Controleer of je collega’s hetzelfde probleem hebben. Dit helpt je te bepalen of het probleem lokaal is of breder speelt. In sommige gevallen hebben collega’s op de ene vestiging wel last, en op een andere vestiging niet. Dan moet onderzocht worden of het ligt aan de VPN-verbinding tussen de vestiging en het datacenter van de IT-dienstverlener. Vraag ook of een collega even met je kan meekijken. Twee zien altijd meer dan één.

5. Schakel je ICT-partner of -contactpersoon in

Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met je ICT-dienstverlener – eventueel via je interne ICT-contactpersoon – en laat hen meekijken. Door incidenten te melden en te documenteren, kan je ICT-dienstverlener sneller patronen herkennen en effectiever oplossingen bieden. Dit helpt bij het vinden van de juiste oplossing en zorgt ervoor dat je snel weer aan de slag kunt.

Twee veelvoorkomende voorbeelden

Een veelvoorkomend probleem is dat een applicatie zoals ANVA wel opstart, maar niet volledig functioneert. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een plug-in in Outlook niet actief is. Ga in Outlook naar Bestand en naar Invoegtoepassingen beheren. Schakel onder Invoegtoepassingen beheren in de kolom Ingeschakeld het selectievakje in voor de ANVA-mailtoepassing. Zo kun je dit probleem eenvoudig oplossen.

Een ander voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt is dat medewerkers ’s ochtends niet konden inloggen op ANVA. Alles werkte behalve ANVA. Nadat we contact opnamen met de ICT-dienstverlener bleek dat na de nachtelijke back-up bepaalde ANVA-services niet waren gestart. Een herstart van de services zorgde ervoor dat iedereen weer kon inloggen op ANVA. Het feit dat alle medewerkers last hadden, was een waardevolle clue voor de ICT-dienstverlener: het moest door de nachtelijke back-up komen. Zo waren we heel snel geholpen.

Voorkom uitval met deze simpele tips

  • Sluit je laptop af: Aan het eind van de dag, sluit je laptop af. Niet alleen het scherm dichtklappen, maar echt afsluiten. Zo zorg je dat je de volgende dag schoon opstart en voorkom je dat er dingen blijven hangen.
  • Update je laptop regelmatig: Zorg dat je Windows altijd geüpdatet is. Windows zorgt regelmatig voor updates. Als erom gevraagd wordt, voer ze uit. Ik weet dat updates altijd op het verkeerde moment komen, maar doe het toch. Het kan zijn dat er updates klaarstaan die afhankelijk zijn van eerdere updates. Als je zorgt dat je laptop altijd geüpdatet is, kun je vaak problemen voorkomen.

Proactieve monitoring door Missing Piece

Bij Missing Piece monitoren we proactief de systemen van onze klanten, daarover schreef mijn collega Luuk al eerder een blog. We stellen alerts en notificaties in voor de belangrijkste services. Als we iets ongewoons constateren, start het proces automatisch. Zo is het probleem vaak al verholpen voordat jij weet dat er een probleem is.

Meer weten?

Wil je ervaren hoe onze werkplekoplossing jouw bedrijf kan transformeren? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende demo en ontdek zelf het verschil dat Missing Piece kan maken!

Nog geen concreet vraagstuk, maar mogen we je wel blijven inspireren? Volg onze LinkedIn-pagina.

Lees al onze cases.