Waarom de werkplek complexer is dan ooit!

De afgelopen tientallen jaren heeft de (digitale) werkplek een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Hoe ziet die evolutie eruit en wat betekent dit voor uw IT-organisatie?
Het huidige tijdperk van Digitale Transformatie heeft de werkplek steeds complexer gemaakt. Het is met name de laatste paar jaar erg snel gegaan. Maar hoe heeft de werkplek zich de laatste veertig jaar ontwikkeld? Hieronder schetsen we de geschiedenis van de digitale werkplek in vogelvlucht.
- In de jaren zeventig en tachtig maakt de typmachine langzaam maar zeker plaats voor de computer. Aanvankelijk gaat het om grote en dure terminals die verbinding maken met een centrale computer.
- Vervolgens komen personal computers (pc’s) op de markt. Die vinden ook hun weg naar kantoor. Daar worden ze gekoppeld via een bedrijfsnetwerk.
- In de jaren negentig veroveren enterprise resource planning- of ERP-systemen de zakelijke markt. Met behulp van deze software worden alle bedrijfsprocessen – denk aan voorraadsystemen, logistiek en bedrijfsadministratie - zodanig met elkaar verbonden dat alle vergaarde informatie door het hele bedrijf, voor iedereen, bruikbaar is.
- De opkomst van cloud computing vanaf de nineties verschuift de focus naar keuzevrijheid in de tools en applicaties die personen en afdelingen gebruiken. De cloud stelt de IT-afdeling voor uitdagingen, maar de mogelijkheden voor de werknemer zijn bijna eindeloos. Zo worden thuis werken en samenwerken op afstand gefaciliteerd.
- Inmiddels is de situatie weer een stukje ingewikkelder geworden doordat de pc nog maar een van de vele devices is waarmee kan worden gewerkt. De rol van de pc wordt steeds kleiner, terwijl laptops, smartphones en thin clients happen uit de markt nemen.
- En de toekomst van de digitale werkplek? Volgens trendwatchers zal de digitale werkplek ook de samenwerking tussen bedrijven steeds frictielozer maken, met name door het implementeren van een gemeenschappelijk intranet.
Het beeld dat uit deze evolutie naar boven komt, is die van een werkplek die bijna alle benodigde acties binnen een bedrijf mogelijk maakt. Zo wordt werken steeds meer plaats- en tijdsonafhankelijk, een ontwikkeling die door de coronacrisis is versneld. De pandemie wordt gezien als de definitieve doorbraak van het thuiswerken. Ook als er een vaccin tegen Covid-19 is gevonden, verwachten experts dat de verhouding kantoor-/thuiswerk steeds meer ten gunste van het laatste zal uitvallen.
De keerzijde is dat de complexiteit van de digitale werkplek tegenwoordig zodanig is dat systeembeheerders steeds vaker tegen de grenzen van hun kunnen oplopen. De uitdaging ligt dan vooral in de complexiteit van de applicaties die met elkaar moeten kunnen ‘praten’. Ook de steeds professionelere aanvallen door cybercriminelen geeft IT’ers kopzorgen.
Whitepaper over ICT uitbesteden
Deze uitdagingen kunnen een goede reden zijn om de ICT te outsourcen aan een partij die beschikt over gespecialiseerde kennis van applicaties en security. Dat is – denken wij - geen beslissing waarmee u over één nacht ijs gaat. Als hulp bij dit proces hebben wij een whitepaper geschreven over de belangrijkste aandachtspunten rondom het uitbesteden van ICT. Download ‘20 vragen die u zichzelf moet stellen over ICT-outsourcing’ hier.